Kupowanie łożysk
Nie wiesz jakie łożyska wybrać? W tym przewodniku wyjaśnimy najważniejsze terminy i fakty dotyczące łożysk. Wyjaśnimy również, któe łożyska najlepiej pasują do Twojego stylu jazdy.
1. O łożyskach
Każde kółko potrzebuje 2 łożysk by poprawnie obracać się na ośce. Łożysko ma bardzo duży wpływ na prędkość i uczucie podczas jazdy. Bez względu na rodzaj łożyska, zawsze powinieneś unikać piasku, wody i wilgoci, gdyż znacząco skracają one żywotność i trwałość łożyska. Regularne czyszczenie i smarowanie łożysk pomaga w zwiększeniu ich wytrzymałości i prędkości. Zobacz jak czyścić łożyska tutaj.
Tulejka, która znajduje się pomiędzy łożyskami, jest również niezbędnym elementem. Chroni ona łożyska przed zniszczeniem i zapewnia gładkie obroty gdy ośki nie są dociśnięte. Wielkość tulejki zależy od wielkości ośki.
Tulejka 8 mm i tulejka 6 mm
Jakość łożysk zależy od wielu czynników, takich jak:
- Materiał wykonania
- Precyzja (ABEC)
- Smarowanie
- Zamknięte lub otwarte (zdejmowana osłonka)
Które łożyska są dla Ciebie najlepsze:
- Jeśli jeździsz głównie na dworze, polecamy łożyska zamknięte (sealed) smarowane zwykłym smarem, gdyż sa one najbardziej odporne na brud i kurz i nie wymagają aż tyle konserwacji.
- Jeśli jeździsz wewnątrz (np. na hali), możesz używać łożysk otwartych, które kręcą się szybciej i są łatwe w utrzymaniu.
- Jeśli interesuje Cię szybka jazda i długie dystanse, to możesz używać łożysk o wysokiej precyzji, smarowanych olejem. Kręcą się one bardzo szybko i sa łatwe w utrzymaniu, jednak drobiny brudu i kurzu moga je łatwo uszkodzić.
2. Montaż
Łożysko może być zazwyczaj wciśniete za pomoca palców, poprawnie zamontowane łożysko leży w linii w rdzeniem koła, jeśli wystaje choć trochę, oznacza to, że jest włożone niepoprawnie and zniszczy się podczas jazdy. Jeśli posiadasz kółko z metalowym rdzeniem, montaż łożyska może być ciężki, w tym wypadku użyj gumowego młotka i kwadratowego kawałka drewna by wbic łożysko do środka. Nigdy nie używaj metalowego młodka, gdyż zniszczy on łożysko i stracisz gwarancję. W ostateczności możesz użyć smaru by zamocować łożysko w kole, musisz jednak pamiętać by usunąć później jego nadmiar.
3. Łożysko w szczegółach
Materiał
Materiał z którego wykonane jest łożysko to jeden z najważniejszych czynniów decydujących o jego jakości i wytrzymałości. Większość łożysk jest stalowa. Tanie łożyska są przeważnie zrobione ze sprasowanych warstw metalu lub utwardzonej stali węglowej, żadne z nich nie jest polecane na dłuższa metę. Lepsze łożyska zrobione są z prawdziwej i specjalistycznej stali do łożysk, chromowanej, tytanowej lub Swiss.
W łożyskach ceramicznych (używanych głównie do speed skatingu) kulki zrobione są ze specjalnej ceramiki przemysłowej (Azotek krzemu). Kulki ceramiczne bardzo rzadko rdzewieją i są dużo bardziej wytrzymałe od stalowych.
W przypadku łożysk, cena i jakość są ze sobą ściśle powiązane, i zazwyczaj możesz ufać znanym markom, które produkują dobre i wytrzymałe łożyska.
Precyzja/ABEC
Łożyska kategoryzuje się wg przemysłowej skali i specyfikacji ABEC. ABEC określa jak dobrze łożysko przekłada siły na nie działające. Wyższa klasa ABEC zapewnia większą precyzję, wydajność i możliwość osiągania większej prędkości, ale NIE zawsze sprawia, że element obraca się szybciej. Klasa ABEC nie dotyczy innych ważnych elementów, takich jak precyzja tulejek, kółek czy materiałów z jakich są wykonane. Wszystkie łożyska z czasem tracą swoją precyzję.
Pamiętaj, że nie wszystkie marki żywają skali ABEC (np. Bones) i że istnieją inne skale oceny łożysk.
Smarowanie
Do smarowania łożysk mozna użyć smaru bądź oleju. Łożysko powinno być zawsze nasmarowane, jeśli nie jest może się łatwo stopić i stracić prędkość lub nawet zablokować.
- Olej: Daje większą prędkość z powodu mniejszego oporu substancji smarującej. Lekki olej daje jest dużo szybszy, jednak wymaga częstszej wymiany i czyszczenia.
- Smar: Jest bardziej odporny na wode i brud bardziej niż zwykły olej. Nie wymaga prawie żadnej konserwacji, jednak tworzy troche większy opór, co skutkuje mniejsza prędkością.
Zauważ: Woda może wypłukać całe smar lub olej! Jeśli się to stanie, a woda wyschnie, Twoje łożyska bardzo szybko się nagrzeją i prawdopodobnie stopią i zaczną huczeć przy następnym użyciu. Oznacza to konieczność wymiany łożysk. W niektórych przypadkach, jeśli nie używałeś łożysk w między czasie (tzn. nie jeździłes po ich przegrzaniu się), mogą być one odratowane po odpowiednim i starannym wyczyszczeniu i nasmarowaniu.
Tarcze i osłonki
W celu uniknięcia dostawnia się piasku, brudu i wody do środka łożysk, często z jednej strony łożyska stosuje się tarcze lub osłonki.
- Tarcza jest przeważnie montowana na zewnętrznym pierścieniu i zostawia niewielką przestrzeń do wewntrznego pierścienia (często nazywana brudoodpornym łożyskiem). Łożyska z tarczą mają w środku bardzo mało tarcia i obracają się łatwiej, dając Ci większą prędkość. Z drugiej strony, łożysko nie jest idealnie chronione przed wodą i kurzem.
- Osłonka (obrazek poniżej) jest zrobiona z gumy wzmocnionej stalą i montowana jest to zewnętrznego pierścienia i lekko dotyka pierścienia wewnętrznego. Daje to lepsza ochronę łożyska i ogranicza utrzymanie i konserwację do minimum, jednak zwiększa tarcie i w niewielki sposób ogranicza prędkość.
4. Standardy i precyzja łożysk
Jest wiele czynnikow, których dotyczy skala ABEC. Ekscentryczność (mimośród) w wewętrznym pierścieniu. Tabelka poniżej przedstawia maksymalne, dopuszczalne wartości ekscentryczności.
Type | mm | Inches |
ABEC 1 | 0.0075 mm | (0.000295") |
ABEC 3 | 0.0050 mm | (0.000197") |
ABEC 5 | 0.0035 mm | (0.000138") |
ABEC 7 | 0.0025 mm | (0.000098") |
ABEC 9 | 0.0012 mm | (0.000047") |
Oznacza to, że im wyższa klasyfikacja ABEC, tym mniejsze odchylenia w elementach łożyska = więcej siły przekazanej do kółek.
ABEC i ILQ nie mogą być ze sobą porównywane, ponieważ ILQ to marka a ABEC to standard.
Łożyska ABEC oceniane są pod względem jakości i dokładności podczas produkcji łożysk, nie określa ona jednak wytrzymałości łożysk i ich funkcjonowania podczas obciążeń.
Twincam klasyfikuje swoje łożyska według skali ILQ (InlineQualified), gdzie łożyska mają tylko 6 kółek zamiast standardowych 7-miu. ABEC i ILQ nie mogą być stawiane na równi, gdyż ILQ mierzy więcej niż samą precyzję. ILQ posiada standardy dotyczące: materiałów, 6 kulek i smarowania i są to łożyska zaprojektowane tylko do jazdy, nie do przemysłu.
Łożyska Bones są projektowane i produkowane z myślą wyłącznie o skatingu i nie można ich porównywać z łożyskami ABEC.
Słownictwo dotyczące łożysk i osłonek znajduje się poniżej (rodzaj łożyska jest przeważnie nadrukowany na łożysku, razem z jego wielkością np. 608ZZ)
Type | Explanation | Notes |
608 |
Standardowe łożysko |
Zewnętrzna średnica 22 mm Szerokość 7 mm Wewnętrzna średnica 8 mm
|
688 | Łożysko mini/micro |
Zewnętrzna średnica 16 mm Szerokość 5 mm Wewnętrzna średnica 8 mm |
Z | Tarcza, 1 metalowa |
Otwarta z jednej strony dla łatwiejszej konserwacji (zawsze zwracaj łożysko otwartą stroną do wewnątrz) |
ZZ | Tarcza, 2 metalo | Montowana z małym C-kształtnym pierścieniem, który musi być zdjęty przed czyszczeniem łożyska. |
2RS/ RS/ RZ |
Osłonka, 2 metalowo - gumowe |
Osłonka bez C-kształtnego pierścienia. Możliwość ostrożnego zdjęcia osłonki za pomocą igły w celu wyczyszczenia. |
BRS | Osłonka, 2 metalowo-gumowe |
Osłonki bez C-kształtnego pierścienia. Z dodatkową ochroną przed wodą. |