Kupowanie systemu kompresji
Systemy kompresji w hulajnogach wyczynowych odgrywają istotną rolę w konfiguracji. System kompresji zapewnia prawidłowe połączenie między kierownicą, sterem i widelcem. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy średnio zaawansowanym hulajnogą wyczynową i szukasz nowego zestawu do kompresji, ten przewodnik jest szansą na poznanie najważniejszych pojęć związanych z kompresją w hulajnogach pro.
Omówimy wady i zalety najpopularniejszych systemów kompresji i zbadamy ich kompatybilność z innymi częściami hulajnogi. Pod koniec będziesz wiedział, który rodzaj kompresji jest dla Ciebie odpowiedni i jak najlepiej wykorzystać swoją hulajnogę wyczynową.
Kompresja SCS
1: Drążek (bez szczeliny) 2: Śruba kompresji 3: Górna zaślepka 4: Zacisk SCS 5: C-Ring 6: Widelec 7: Blat (rura czołowa i ster)
SCS to skrót od Standard Compression System. Ceniony za swoją wytrzymałość i prostotę, system kompresji SCS to najlepszy system kompresji do ciężkiego shreddingu. Dzięki SCS otrzymujesz nieco cięższy system kompresji, ale jednocześnie SCS jest prawdopodobnie najbardziej wytrzymałym systemem kompresji i jest kompatybilny zarówno ze standardowymi, jak i ponadwymiarowymi kierownicami, co również jest zaletą.
Montaż kompresji SCS
Zacisk jest mocowany do widelca za pomocą wewnętrznej śruby kompresji z górną nasadką, która dociska krawędź wewnątrz zacisku. Śruba kompresji jest wkręcona w nakrętkę lub wbudowany gwint wewnątrz widelca (większość nowych widelców SCS ma wbudowane gwinty). Zacisk utrzymuje pręt w miejscu i jest dokręcany za pomocą czterech śrub.
Obejrzyj poniższy film, aby zobaczyć, jak zainstalować kompresję SCS:
Drążki kompatybilne z SCS
Do konfiguracji SCS potrzebny jest drążek bez szczeliny na dole. W przeciwnym razie pasek pęknie, ponieważ zacisk po prostu ściśnie szczelinę. Możesz albo przyciąć drążek, aby usunąć szczelinę, albo znaleźć kompatybilny adapter drążka SCS, aby wyeliminować szczelinę.
Zaciski kompatybilne z SCS
W przypadku SCS potrzebny jest zacisk SCS, ponieważ system kompresji jest wbudowany w zacisk. Upewnij się, że masz zacisk o średnicy wewnętrznej równej średnicy zewnętrznej kierownicy - standardowej 32 mm lub ponadwymiarowej 35 mm.
Uwaga: Jeśli krawędź wewnątrz zacisku SCS nie znajduje się powyżej górnej części widelca, nie będzie można uzyskać prawidłowego połączenia między zaciskiem a widelcem. Aby rozwiązać ten problem, można użyć tulejki dystansowej do sterów, aby podnieść pozycję zacisku.
Widelce kompatybilne z SCS
Wszystkie widelce HIC i SCS są kompatybilne z kompresją SCS (nie ma różnicy między widelcami HIC i SCS).
Kompresja HIC
1. Drążek 2. Śruba kompresji 3. Górna nasadka 4. Podkładka IHC 5. C-Ring 6. Widelec 7. Blat (rura czołowa i ster)
HIC oznacza ukrytą wewnętrzną kompresję. Choć nie jest to najlżejszy system kompresji dostępny w hulajnogach, HIC jest ceniony za to, że jest lżejszy niż SCS i stosunkowo prosty w montażu. Wadą HIC jest to, że wymaga kierownicy ze szczeliną wyciętą w dolnej części. Ta szczelina wprowadza słaby punkt, który nie występuje w cięższej kompresji SCS.
Jak zainstalować kompresję HIC
Podkładka HIC jest umieszczana na widelcu, a śruba kompresji z górną nasadką służy do dociskania podkładki do rury czołowej decka do Hulajnogi, skutecznie zabezpieczając widelec na miejscu. Zacisk służy do zaciśnięcia pręta wokół rury widelca.
Obejrzyj poniższy film, aby zobaczyć, jak montowane są wszystkie części systemu kompresji HIC:
Kierownice kompatybilne z HIC
Pręty kompatybilne z HIC mają średnicę wewnętrzną 32 mm i średnicę zewnętrzną 35 mm. Są one wykonane z wytrzymałych materiałów, takich jak stal lub tytan. Aluminiowe pręty mają ponadwymiarową średnicę zewnętrzną, ale węższą średnicę wewnętrzną, ponieważ wymagane są bardzo grube rury, aby były trwałe do rozdrabniania. Dlatego też nie można używać aluminiowych prętów w konfiguracji HIC. Drążki HIC mają szczelinę w dolnej części.
Zaciski kompatybilne z HIC
Zacisk HIC powinien obejmować całą długość szczeliny w kierownicy. Zacisk do zestawu HIC powinien mieć średnicę wewnętrzną 35 mm (ponadwymiarową).
Widelec kompatybilny z HIC
Widelec HIC/SCS jest kompatybilny z systemem kompresji HIC.
Uwaga: Aby rozwiązać ten problem, należy włożyć tulejkę dystansową HIC przed umieszczeniem podkładki na widelcu. Tulejka dystansowa jest niezbędna do uzyskania odpowiedniej kompresji i zapewnienia skutecznego dokręcenia zestawu.
Kompresja IHC
1. Drążek 2. Śruba kompresji 3. Górna nasadka 4. Podkładka IHC 5. C-Ring 6. Widelec 7. Blat (rura czołowa i ster)
IHC, czyli wewnętrzna ukryta kompresja, ma wiele podobieństw do HIC. Jedną z istotnych zalet kompresji IHC jest możliwość stworzenia lekkiej konfiguracji z niezawodną kompresją.
Kluczową różnicą między IHC i HIC jest to, że widelce IHC mają cieńszy trzon lub rurę widelca. Wąski trzon umożliwia współpracę widelca IHC z kierownicami o średnicy wewnętrznej 28 mm. W rezultacie może on pomieścić aluminiowe pręty o standardowej średnicy wewnętrznej 28 mm i ponadwymiarowej średnicy zewnętrznej 35 mm.
Montaż kompresji IHC
Pierścień kompresji IHC jest instalowany w łożysku sterów, aby dostosować się do węższej rury widelca. Pierścień ten skutecznie eliminuje wszelkie ruchy lub luzy między widelcem a łożyskiem sterów.
Następnie należy zamontować podkładkę IHC na rurze widelca, a następnie nałożyć górną zaślepkę na podkładkę. Wkręć śrubę kompresji w gwint wewnątrz widelca, a po prawidłowym dokręceniu dociśnij górną zaślepkę, aby uzyskać kompresję.
Obejrzyj poniższy film, aby zobaczyć, jak zamontować kompresję IHC:
Kierownice kompatybilne z IHC
IHC pasuje do wszystkich kierownic, które mają wewnętrzną średnicę 28 mm (standard) i szczelinę w dolnej części.
IHC jest kompatybilny ze wszystkimi prętami o standardowej średnicy wewnętrznej 28 mm i dolnej szczelinie.
Jeśli zamierzasz używać ponadwymiarowej stalowej lub tytanowej kierownicy z widelcem do kompresji IHC, będziesz potrzebować adaptera, aby pomieścić większą średnicę wewnętrzną.
Zaciski kompatybilne z IHC
Upewnij się, że wewnętrzna średnica używanego zacisku pasuje do zewnętrznej średnicy kierownicy.
Widelec kompatybilny z IHC
Widelec IHC jest niezbędny do kompresji IHC. Posiadają one cienkie trzony w celu zmniejszenia masy i w przeciwieństwie do HIC, widelec IHC można sparować z kierownicami o zwykłej średnicy wewnętrznej 28 mm.
Uwaga: Podkładka IHC powinna wystawać poza część rury widelca, która wystaje z rury czołowej. W przeciwnym razie nie będzie można uzyskać odpowiedniej kompresji. W takim przypadku należy użyć tulejki dystansowej steru, aby zapewnić prawidłowe dokręcenie.
Kompresja ICS
ICS, skrót od Inverted/Internal Compression System, jest znany ze swojej lekkości i niskich kosztów. W porównaniu do innych systemów kompresji, ICS wymaga najmniejszej liczby części do montażu.
Wady systemu ICS związane są przede wszystkim z jego instalacją i konserwacją, które mogą stanowić pewne wyzwanie. Podczas gdy jego lekka konstrukcja może spodobać się riderom parkowym z doskonałą kontrolą nad lądowaniami, warto zauważyć, że ICS nie jest tak trwały jak SCS.
Jak zainstalować kompresję ICS
W kompresji ICS śruba przechodzi przez widelec od dołu. Część śruby kompresji, która wystaje z widelca, jest wkręcona w gwint wewnątrz kierownicy. ICS to system kompresji, który wymaga najmniejszej liczby części w porównaniu do innych systemów.
Proces instalacji i konserwacji może być dość kłopotliwy. Aby wyregulować śrubę kompresji, trzeba zdjąć przednie koło. Na przykład, jeśli trzeba zdemontować kierownicę, konieczne jest zdjęcie przedniego koła, a następnie całkowite poluzowanie śruby kompresji.
Obejrzyj poniższy film, aby zobaczyć, jak zainstalować kompresję ICS:
Drążki kompresji ICS
Kompresja ICS opiera się na nakrętce gwiaździstej, która musi być mocno osadzona wewnątrz kierownicy. W większości prętów stalowych i tytanowych powierzchnia jest naprawdę gładka i twarda, co sprawia, że nakrętka jest podatna na ześlizgiwanie się, skutecznie poluzowując kompresję. Aluminium jest bardziej miękkie, a starnuty trzymają się pewniej wewnątrz aluminiowych prętów.
W związku z tym, do kompresji ICS zalecamy albo aluminiowy drążek, albo drążek z wbudowanym na stałe starnutem.
Pręty ICS mają zazwyczaj średnicę wewnętrzną 28 mm i szczelinę w dolnej części, podobnie jak pręty IHC i HIC. Zewnętrzna średnica może wynosić od 32 mm do 35 mm, więc upewnij się, że wewnętrzna średnica zacisku pasuje do zewnętrznej średnicy drążka.
Kompresja ICS-10
System kompresji ICS-10 jest bardzo podobny do standardowego systemu ICS. Jedyną różnicą jest rozmiar gwintu śruby kompresji.
Śruby kompresji ICS-10 mają gwint M10, podczas gdy zwykły ICS używa gwintu M6.
Grubsze śruby są nieco bardziej wytrzymałe niż cieńsze śruby M6.
Na poniższym filmie można zobaczyć sposób montażu kompresji ICS10:
Video objaśniające systemy kompresji
Obejrzyj ten explainer, pełen eksperckich spostrzeżeń na temat kompresji hulajnogi. Dowiesz się z niego o systemach kompresji SCS, HIC, IHC i ICS-10.