Kółka do rolek inline - kompletny przewodnik
Ten przewodnik zawiera wszystko, co musisz wiedzieć o kółkach do rolek inline. Pomożemy Ci podjąć szybką decyzję w oparciu o Twój styl jazdy, ale uzyskasz także bardziej dogłębną prezentację kluczowych terminów, takich jak rozmiar kółka, twardość, odbicie, przyczepność i profil kółka.
- Rozmiar kółka: Wpływa na prędkość i zwrotność.
- Twardość: Twardość kółka - wpływa na prędkość i pochłanianie drgań.
- Odbicie: Jak szybko koło powraca do swojego pierwotnego kształtu po kompresji.
- Przyczepność: Określa, jak dobrze koło trzyma się powierzchni.
- Profil koła: Wpływa na prędkość i stabilność.
Przegląd
Przegląd
Jakie kółka do rolek inline wybrać?
Wybór kółek do rolek inline jest łatwiejszy, jeśli wiesz, jaki typ kółek jest zalecany dla Twojego stylu jazdy.
Bez względu na to, jaki styl jazdy na rolkach inline uprawiasz, musisz zwrócić szczególną uwagę na rozmiar i twardość kółek i dopasować je do powierzchni, na której będziesz jeździć.
Styl jazdy na rolkach inline |
Właściwości |
Zakres rozmiarów / Zakres twardości |
Kółka do rolek fitness |
Płynna jazda Przenoszenie mocy
|
80-110 mm 80A-88A |
Rolki freestyle |
Zwinne i szybkie |
75-110 mm 84A-88A |
Kółka do rolek agresywnych |
Stabilne i pochłaniające wstrząsy Mały rozmiar Płaskie lub okrągłe profile |
55-80 mm 88A-95A |
Kółka do hokeja na rolkach |
Zwinne i przyczepne Dobre przyspieszenie Niektóre są przeznaczone do jazdy w hali |
65-84 mm 72-84A
|
Kółka do łyżworolek szybkich |
Prędkość maksymalna Wewnątrz / lodowiska / na zewnątrz / drogi |
100 mm-125 mm 83A-90A |
Kompatybilność kółek do rolek inline
Kółka do rolek inline mają standardową szerokość 24 mm, co ułatwia znalezienie kompatybilnych kółek do rolek inline. Można na nich zamontować dowolne kółko o średnicy mniejszej lub równej maksymalnej średnicy kółka określonej dla ram rolek.
Dzięki zrozumieniu takich cech, jak twardość, odbicie, przyczepność i profil, będziesz w stanie wybrać kółka, które nie tylko pasują, ale także zwiększają wydajność rolek inline.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej lub przejdź od razu do naszej oferty:
Średnica - rozmiar kółek do rolek inline
Średnica kółka do rolek inline jest mierzona w milimetrach (mm) i zwykle jest wydrukowana z boku kółka. Jeśli nie masz pewności, możesz samodzielnie zmierzyć średnicę.
Średnica kółka znacząco wpływa na zachowanie rolek inline. Rozmiar kółek ma bezpośredni wpływ na takie czynniki jak przyspieszenie, prędkość, zwrotność i stabilność kierunkowa.
Oto jak średnica kółek wpływa na wydajność rolek inline:
- Mniejsza średnica: Lepsze przyspieszenie i łatwiejsza kontrola.
- Większa średnica: wyższe prędkości maksymalne i większa stabilność kierunkowa.
Zalecana średnica kółek jest inna dla każdego stylu jazdy. W poniższej tabeli podaliśmy nasze ogólne zalecenia dla każdego stylu jazdy na rolkach inline:
Tabela rozmiarów kółek do rolek inline
Styl jazdy na rolkach inline | Zakres rozmiarów |
Kółka do rolek agresywnych | 55-80 mm |
Kółka do hokeja na rolkach | 65-84 mm |
Kółka do jazdy fitness | 80-110 mm |
Kółka do rolek freestyle | 75-110 mm |
Kółka do speed skate | 100-125 mm |
Durometr - Twardość kółek do rolek inline
Względna twardość kółek do rolek jest zwykle mierzona w durometrze, znormalizowanej metodzie pomiaru twardości materiałów takich jak guma i tworzywa sztuczne. Skala A jest najczęściej używana do klasyfikacji twardości kółek do rolek. Zobaczysz liczbę, po której następuje litera A (np. 82A), gdzie wyższa liczba oznacza twardsze kółko.
Skala A pomaga szybko zidentyfikować względną twardość różnych kół, a ocenę twardości można zwykle znaleźć wydrukowaną z boku koła.
Idealna twardość kółka zależy od stylu jazdy. W poniższej tabeli znajdziesz nasze ogólne wytyczne dotyczące wyboru odpowiedniej twardości kółek do rolek inline:
Tabela twardości kółek do rolek inline
Styl jazdy na rolkach inline | Zakres twardości |
Rolki agresywne | 88A-95A |
Kółka do hokeja na rolkach | 72A-84A |
Kółka do jazdy fitness | 80A-88A |
Kółka do rolek freestyle | 84A-88A |
Kółka do speed skate | 83A-90A |
Twardość kółka decyduje o tym, jak dobrze kółko sprawdzi się na różnych powierzchniach i w różnych warunkach. Zawsze bierz pod uwagę twardość kółek, które zamierzasz kupić, ponieważ ma ona znaczący wpływ na wydajność rolek.
Twarde vs. miękkie kółka do rolek inline
Ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób twardość wpływa na wydajność kółek - zwłaszcza jeśli wybierasz między dwoma kółkami, z których jedno jest twardsze od drugiego.
Jak twardość kółek wpływa na wydajność rolek:
Zalety twardszych kółek
- Wyższe prędkości
- Większa trwałość
Wady twardszych kółek
- Mniejsza przyczepność
- Mniejsza absorpcja wibracji
Zalety bardziej miękkich kół
- Lepsza przyczepność
- Większa absorpcja wstrząsów
Wady bardziej miękkich kół
- Niższa prędkość
- Mniejsza trwałość
Ogólna zasada dotycząca rolek inline jest taka, że bardziej miękkie kółka zapewniają lepsze pochłanianie drgań i lepszą przyczepność. I odwrotnie, twardsze kółka oferują mniejszą absorpcję drgań i mniejszą przyczepność.
Alternatywne skale twardości
Niektóre marki używają skali footprint do oceny twardości kółek do rolek. Oto jak skala footprint przelicza się na skalę A:
- F0 - odpowiada ok. 88A
- F1 - odpowiada około 85A
- F2 - równa się ok. 84A
- F3 - wynosi około 83A
Odbicie kółek do rolek inline
Termin "odbicie" opisuje zdolność kółka do szybkiego powrotu do pierwotnego kształtu po kompresji. Przy każdym kroku następuje kompresja kółka, a jeśli ma ono wysokie odbicie, powróci do pierwotnego kształtu, zwiększając prędkość. I odwrotnie, jeśli koło ma niskie odbicie, energia z kroków zostanie pochłonięta i nie przełoży się na prędkość. Dlatego też odbicie kół znacząco wpływa na prędkość.
Wysokie odbicie jest często cechą kół wysokiej jakości. Wielu producentów oznacza swoje koła z wysokim odbiciem jako SHR urethane, co oznacza Super High Rebound. Nie ma uniwersalnego sposobu na porównanie odbicia kółek, ale często tańsze kółka mają mniejsze odbicie, podczas gdy droższe kółka od zaufanych producentów mają zwykle wyższe odbicie.
Przyczepność rolek inline
Przyczepność rolek inline zależy od właściwości poliuretanu (PU) zastosowanego w gumie kółka. Twardość kółka jest tu istotnym czynnikiem.
Twardość kółka i przyczepność są skorelowane w następujący sposób:
- Bardziej miękkie kółka: Większa przyczepność.
- Twardsze koła: Mniejsza przyczepność.
Powierzchnia, po której się toczysz, określa przyczepność danego koła. W przypadku bardzo śliskich powierzchni, takich jak lodowiska lub kryte skateparki, potrzebna jest większa przyczepność, aby zapobiec poślizgowi. Na bardziej szorstkich nawierzchniach, takich jak asfalt, przyczepność ma mniejsze znaczenie.
W związku z tym podczas jazdy na bardziej szorstkich powierzchniach można wybrać stosunkowo twardsze kółka bez obawy o utratę przyczepności w niepożądanych sytuacjach.
Profil kółek do rolek inline
Kółka do rolek inline mają różne profile, od płaskich po spiczaste. Profil kółka określa szerokość punktu styku kółka z powierzchnią. Płaski profil ma większą powierzchnię styku, podczas gdy spiczaste kółko ma mniejszą powierzchnię styku.
Spiczaste kółka są używane w różnych stylach jazdy, od rolek fitnessowych po zorientowane na osiągi speed skates. Ich wąska powierzchnia styku minimalizuje tarcie i opory toczenia, dzięki czemu są bardzo wydajne. Spiczaste profile kółek dominują na rynku rolek inline ze względu na ich wszechstronność i pożądane właściwości w zakresie prędkości.
Płaskie kółka są używane wyłącznie do rolek agresywnych. Choć mogą nie być zbyt szybkie, oferują doskonałą stabilność, co jest korzystne przy lądowaniu trików.
Zaokrąglone kółka są powszechnie używane do freestyle'u i rolek agresywnych. W rolkach agresywnych zaokrąglone kółka są często spotykane w płaskich konfiguracjach, gdzie zaokrąglone krawędzie zmniejszają ryzyko ugryzienia koła. Są łatwiejsze do kontrolowania niż spiczaste kółka, co czyni je dobrym wyborem dla początkujących, którzy mogą skorzystać z ich bardziej wyrozumiałej natury.
Piasty kółek do rolek inline
Rdzeniem koła jest piasta. Piasta jest wyśrodkowana w kole i utrzymuje łożyska w odpowiedniej pozycji. Piasta jest zazwyczaj wykonana z twardego plastiku lub aluminium. Zazwyczaj aluminiowy rdzeń ma większą wagę (w zależności od projektu), ale jest również bardziej odporny na uderzenia i trwalszy niż rdzeń z tworzywa sztucznego.
Piasty do rolek inline można podzielić na następujące główne typy:
- Pełny rdzeń: Solidny rdzeń jest bardzo wytrzymały, ale także cięższy.
- Rdzeń szprychowy: Lżejsze, ale nie tak wytrzymałe jak koła z pełnym rdzeniem.
- Hollow core: Złoty środek pomiędzy niską wagą i trwałością.
Aby uzyskać optymalną wydajność, kółka do rolek inline muszą być mocne i trwałe, a jednocześnie jak najlżejsze. Lżejsze kółka wymagają mniej energii do podnoszenia rolek, zwiększając wydajność i zmniejszając zmęczenie.
Konserwacja kółek do rolek inline
Zalecamy dołożenie wszelkich starań, aby przedłużyć żywotność kółek. Ponieważ kółka zazwyczaj zużywają się szybciej niż jakakolwiek inna część łyżworolek, staranne planowanie może pomóc zaoszczędzić pieniądze. Opracowanie stałego harmonogramu wymiany kółek może wydłużyć ich żywotność i sprawić, że rolki będą działać jak najlepiej.
Naturalny wzór zużycia kółek rolek inline polega na tym, że linia środkowa kółka przesuwa się w kierunku zewnętrznej strony rolek, tworząc płaską ukośną powierzchnię po wewnętrznej stronie kółek. Nie jest to korzystne dla techniki jazdy, a gdy to nastąpi, nadszedł czas, aby obrócić kółka.
Obracanie kółek rolek może zapewnić, że kółka zachowają spójny kształt. Każdemu, kto ma wątpliwości co do tego, jak postępować, polecamy nasz przewodnik po obracaniu kółek:
Jeśli masz wątpliwości, czy nadszedł czas, aby kupić nowe kółka do rolek inline, powinieneś zapoznać się z naszym przewodnikiem na ten temat:
Jeśli potrzebujesz pomocy w montażu kółek, oto rozwiązanie:
Jeśli potrzebujesz porady na temat ogólnej konserwacji rolek inline, tutaj znajdziesz przewodnik online pełen przydatnych porad:
... A co z łożyskami?
Łożyskom kółek poświęciliśmy osobny poradnik. Ten przewodnik zawiera wszystko, co musisz wiedzieć o ich działaniu:
Jeśli jazda na rolkach nie jest tak płynna jak kiedyś, może to być spowodowane tym, że łożyska nie są w najlepszym stanie. W takim przypadku należy rozważyć ich dokładne wyczyszczenie i nasmarowanie: