Składanie BMX i Konserwacja
Oto nasz przewodnik po budowie i konserwacji rowerów BMX. Jeśli chodzi o montaż różnych części w rowerze BMX, trzeba się sporo nauczyć. Wszystkie części roweru BMX muszą być prawidłowo zamontowane, ponieważ wadliwy montaż skraca żywotność części i stanowi potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Jeśli jesteś dzieckiem początkującym w tym sporcie, zalecamy budowę roweru pod nadzorem osoby dorosłej lub doświadczonego rowerzysty. Pamiętaj, że lokalny mechanik rowerowy będzie w stanie ci pomóc, jeśli coś okaże się zbyt trudne.
Przegląd
Jak zbudować własny rower BMX?
W naszym filmie na temat budowy roweru BMX Marcus i Lasse pokazują, jak złożyć rower BMX od podstaw. Obejrzyj go, aby przygotować się do złożenia własnego BMX-a lub dowiedzieć się, w jakiej kolejności montować różne części BMX.
Powyższy film przedstawia szybki i brudny montaż roweru BMX. W dalszej części tego przewodnika przedstawiamy bardziej szczegółowe instrukcje dotyczące montażu niektórych z najważniejszych części BMX.
Porady SkatePro dotyczące budowy rowerów BMX
Podczas budowy nowego roweru BMX należy zawsze przestrzegać poniższych zaleceń:
- Dzieci nie powinny składać BMX-a bez nadzoru osoby dorosłej lub doświadczonego rowerzysty.
- Zawsze używaj odpowiednich narzędzi do danego celu, aby uniknąć uszkodzenia części i zapewnić prawidłowy montaż.
- Zawsze dokręcaj wszystkie nakrętki i śruby przed jazdą na nowym rowerze.
- Bądź cierpliwy i nie spiesz się, aby zrobić wszystko prawidłowo - dla własnego bezpieczeństwa i długowieczności części.
Części do rowerów BMX - Anatomia rowerów BMX
Kompletny rower BMX składa się z następujących części:
- Rama
- Kierownica
- Chwyty
- Wspornik kierownicy
- Ster
- Tulejka dystansowa sterów
- Widelec
- Koła
- Obręcze (paskiobręczy)
- Opony (dętki)
- Szprychy z nyplami
- Piasta przednia
- Pedały
- Korby
- Przekładnia
- Suport
- Łańcuch
- Piasta tylna
- Napęd / wolne koło
- Siodełko
- Sztyca podsiodłowa
W dalszej części tego przewodnika znajdziesz filmy instruktażowe dotyczące montażu wielu z tych części.
Jakich narzędzi BMX potrzebuję?
Do montażu i konserwacji roweru BMX potrzebnych jest tylko kilka niezbędnych narzędzi. Standardowy zestaw narzędzi BMX zwykle zawiera narzędzia potrzebne do złożenia częściowo zmontowanego kompletnego roweru BMX świeżo po wyjęciu z pudełka. Posiadanie zestawu narzędzi BMX podczas jazdy jest zawsze zalecane, aby nie musieć kończyć niesamowitej sesji z powodu poluzowanej części.
Zalecamy posiadanie następujących narzędzi do dyspozycji podczas budowy, konserwacji lub naprawy roweru BMX:
- Klucze imbusowe: 4, 5, 6 i 8 mm
- Klucze nasadowe: 15, 17, 19 mm (głęboka nasadka do Pegi)
- Klucz płaski 15 mm do pedałów
- Przecinak do łańcucha
- Dźwignie do opon
- Klucz do szprych
- Pompka powietrza
- Smar do gwintów
- Dźwignie do opon
- Klucz nastawny
- Przecinak do linek hamulcowych
- Narzędzie do montażu suportu lub młotek z miękką główką
W dłuższej perspektywie będziesz potrzebować więcej narzędzi do prawidłowej konserwacji i demontażu części. Prawdopodobnie będziesz chciał rozszerzyć swoją kolekcję narzędzi rowerowych, gdy pojawi się zapotrzebowanie na bardziej specjalistyczne narzędzia.
W SkatePro zawsze mamy wybór narzędzi BMX do podstawowej konserwacji i montażu:
Budowa roweru BMX krok po kroku
Poproszenie doświadczonego mechanika rowerowego o złożenie roweru BMX nie zawsze jest możliwe. Jeśli będziesz postępować zgodnie z poniższymi filmami instruktażowymi, będziesz mieć dobry punkt wyjścia, ale jeśli okaże się to zbyt trudne, zalecamy skorzystanie z pomocy kogoś, kto ma doświadczenie w pracy z rowerami. Aby było to jeszcze łatwiejsze, wymieniliśmy wszystkie te filmy w kolejności, zapewniając instrukcje krok po kroku dotyczące budowy kompletnego roweru BMX od podstaw.
Instalacja mechanizmu korbowego BMX
W poniższym filmie pokazujemy, jak zainstalować trzyczęściowy mechanizm korbowy. Trzyczęściowe mechanizmy korbowe są najpopularniejszym rodzajem mechanizmów korbowych, a instalacja dwuczęściowego mechanizmu korbowego działa w podobny sposób - główna różnica polega na tym, że w dwuczęściowych mechanizmach korbowych jedna korba jest wstępnie przymocowana do wrzeciona.
Jeśli chodzi o kompatybilność, należy zwrócić uwagę na dopasowanie średnicy wrzeciona do wewnętrznej średnicy łożysk suportu. Wewnętrzna średnica łożysk suportu wynosi 19 mm, 22 mm lub 24 mm, a najpopularniejszy rozmiar wrzeciona to 19 mm.
Jeśli potrzebujesz nowego mechanizmu korbowego, przejrzyj naszą ofertę:
Montaż przekładni BMX na śrubę
Montaż przekładni BMX jest dość prosty. Najpopularniejsze rodzaje zębatek BMX do jazdy freestyle są montowane za pomocą śrub, które mocuje się do zębatki i wkręca w ramię korby. Wystarczy wyrównać otwór na śrubę w zębatce z gwintem na korbie i wkręcić ją.
Jeśli średnica otworu w zębatce jest większa niż średnica trzpienia korby, potrzebna będzie tulejka dystansowa.
Montaż taśmy do obręczy BMX
Przed zamontowaniem opon i dętek należy zawsze pamiętać o założeniu taśmy na obręcz. Chociaż niewiele może pójść źle, ważne jest, aby pamiętać o jednej rzeczy: wyrównaj otwór w taśmie obręczy z otworem w obręczy, przez który przejdzie zawór.
Znajdź taśmę do obręczy BMX:
Montaż opon i dętek BMX
Rozpocznij od zamontowania połowy opony na obręczy, pozostawiając drugą połowę wolną. Lekko napompuj dętkę przed montażem, aby zapobiec skręceniu lub ściśnięciu między oponą a obręczą, i zawsze upewnij się, że zawór znajduje się prosto przed pełnym zamontowaniem opony.
Uwaga: Podczas montażu opony na tylnym kole należy zwrócić uwagę na kierunek wzoru opony.
Montaż przedniego koła BMX
Podczas montażu przedniego koła wsuń je w widelec i delikatnie dokręć palcami. Przed dokręceniem koła z obu stron upewnij się, że jest ono całkowicie wyprostowane. Należy również zwrócić uwagę na kierunek ułożenia opony. Jeśli koło jest założone odwrotnie, wystarczy je obrócić.
Montaż tylnego koła BMX
Przed zamontowaniem tylnego koła należy zwolnić łańcuch z przedniej zębatki, aby zapewnić wystarczający luz do zamontowania go na przekładni tylnego koła. Wsuń koło na miejsce i ponownie załóż łańcuch na przednią przekładnię. Wyreguluj położenie koła, aby upewnić się, że łańcuch nie jest ani zbyt luźny, ani zbyt napięty. Na koniec weź klucz i mocno dokręć śruby po obu stronach.
- Naprężenie łańcucha BMX: Należy dążyć do uzyskania niewielkiego luzu, w którym łańcuch może poruszać się w górę po dotknięciu, ale nie więcej niż pół cala.
Montaż łańcucha BMX
Montaż nowego łańcucha BMX wiąże się ze skróceniem łańcucha w celu dokładnego dopasowania do konfiguracji. Aby skrócić łańcuch, potrzebujesz rozkuwacza do łańcuchów rowerowych, który znajdziesz tutaj:
W poniższym filmie dowiesz się, jak prawidłowo zainstalować łańcuch półogniwowy:
Montaż pedałów BMX
Podczas montażu pedałów BMX ważne są dwie rzeczy:
- Upewnij się, że zidentyfikowałeś lewy i prawy pedał i zamontowałeś je po właściwej stronie.
- Dodaj smar do gwintów, aby zapewnić odpowiednie dokręcenie i ułatwić przyszły demontaż.
Poniższy film dokładnie pokazuje, jak zamontować pedały BMX:
Montaż sterów BMX
Podczas montażu zintegrowanego steru zawsze zaleca się nałożenie smaru na miseczki łożysk. Upewnij się, że łożyska są prawidłowo ustawione w miseczkach i nie zapomnij zainstalować pierścienia C-ring.
Instalacja widelca BMX
Montaż widelca BMX jest prosty. Jednym z potencjalnych problemów jest zapomnienie o pierścieniu C-ring, więc pamiętaj, aby go dołączyć, aby zapewnić bezpieczne dopasowanie.
Instalacja wspornika kierownicy BMX
Podczas montażu śruby kompresji i wspornika kierownicy zawsze używaj smaru, aby ułatwić dokładne dopasowanie i późniejsze odkręcenie.
Podczas montażu wspornika kierownicy należy upewnić się, że między górną częścią rury sterowej a górną częścią wspornika kierownicy jest szczelina umożliwiająca kompresję. Jeśli rura sterowa wystaje poza górną część wspornika kierownicy lub jest z nią zrównana, konieczne jest zastosowanie tulejki dystansowej.
Po dokręceniu śruby kompresji sprawdź, czy wspornik kierownicy jest wyrównany z widelcem przed zabezpieczeniem bocznych śrub, skutecznie dokręcając wspornik kierownicy do widelca.
Instalacja kierownicy BMX
Po odkręceniu czterech śrub na wsporniku kierownicy można przystąpić do montażu kierownicy. Ważne jest, aby upewnić się, że radełkowana środkowa część kierownicy jest wyśrodkowana we wsporniku kierownicy. Dokręcaj śruby stopniowo na krzyż, aby upewnić się, że śruby są równomiernie dokręcone na wsporniku kierownicy.
Odkryj naszą ofertę kierownic BMX, jeśli szukasz ulepszenia lub wymiany:
Montaż chwytów BMX
Spryskanie kierownicy płynem do mycia szyb na bazie alkoholu ułatwia nasunięcie gripów na kierownicę. Zawartość alkoholu pomaga w odparowaniu środka czyszczącego, dzięki czemu chwyty mocno przylegają do kierownicy, nie zsuwając się z niej.
Montaż końcówek kierownicy BMX
Plastikowe końcówki kierownicy są zwykle wbijane w kierownicę za pomocą gumowego młotka, podczas gdy metalowe końcówki kierownicy są bezpiecznie wkręcane za pomocą klucza imbusowego.
Montaż fotelika i sztycy BMX Pivotal
Siodełka Pivotal są montowane na sztycy podsiodłowej przez otwór w górnej części siodełka. Kluczowe jest zapewnienie kompatybilności między fotelikami i sztycami, aby zapewnić prawidłowe dopasowanie i funkcjonalność.
Tutaj znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do idealnego siedzenia BMX: